Amenzi de 3000 de lei dacă ai montat greşit suportul de telefon lângă volan

A fost cea mai neagră vară pe şoselele, fiecare zi contabilizând noi cruci pe DN1 şi noi relatări dureroase ale televiziunile de la intervenţiile SMURD. Restricţiile din pandemie au mai redus accidentele mortale, dar, din păcate, România a revenit în topul european al ţărilor cu cele mai multe accidente grave. Cauzele sunt diverse, de la proasta infrastructură, la depăşirile îndrăzneţe, consumului de alcool sau a maşinilor cu probleme tehnice. În aceste condiţii, codul rutier a înăsprit pedepsele, iar unii şoferi nu ţin pasul cu actualizările.

De exemplu, orice încurcă vizibilitatea conducătorului auto poate atrage o penalizare de 3000 de lei. Nu doar cruciuliţele, iconiţele cu Arsenie Boca sau brăduţul care alungă mirosul de brânză intră în această categorie, ci şi suportul de telefon pe care şoferul urmăreşte dacă există vreun radar sau poate să calce acceleraţie şi în interiorul localităţilor.

Şoferii care agață tot felul de chestii pe parbriz își sumă riscul de a fi amendați, iar datele recente arată că au fost înregistrate puțin peste 290 de amenzi însă includ și aplicarea de afișe, reclame sau înscrisuri pe parbriz.

„La colțul străduței și, uitați, fix în acest moment, acea secundă în care pietonul nu se vede… care secundă contează foarte mult. De ce? Pentru că este timpul nostru de reacție. Avem o situație în care am frânat destul de târziu din cauza neatenției. Deja obiectul de la oglindă a plecat, s-a dus în parbriz. (…) Virăm, ocolim, toate aceste obiecte în mașină se plimbă. La un moment dat eu sunt atent ce lovește, pe unde lovește, se aude nu știu ce zgomot e… Până depistez și așa mai departe… Deci conducătorul auto trebuie să fie atent la drum, să nu aibă niciun fel de… acest obiect lipit pe parbriz și așa mai departe”, a explicat expertul auto Sorin Ene la Digi 24.

Poliția Română a răspuns șoferilor care se întreabă cum ar putea folosi navigația de pe telefon fără să încalce legea. Răspunsul a stârnit reacții diverse din partea utilizatorilor de Facebook.

Potrivit unui proiect de Ordonanță pentru modificarea Codului Rutier, este interzisă folosirea dispozitivelor mobile în timpul condusului – valabil atât pentru șoferi, cât și pentru bicicliști, motocicliști sau utilizatorii de trotinetă.

Restricția vine ca răspuns la numărul crescut de accidente cauzate de folosirea telefoanelor la volan, unele dintre ele foarte grave. Există mai multe țări în care această lege a fost aplicată cu succes, poate cel mai elocvent exemplu fiind Australia, unde nu ai voie să ții în mână telefonul în mașină decât atunci când ești parcat. În cazul utilizării telefonului când vehiculul este staționat și nu parcat, șoferul este pasibil de amendă în Australia. Alte țări au început să se apropie de această prevedere.

Desigur, fiind foarte familiarizați cu folosirea telefonului în timp ce conduc (sau, în multe cazuri, doar stau în trafic), șoferii încep să se întrebe cum anume ar putea să folosească dispozitivul în scopuri practice, însă fără a păși în afara legii și a rămâne fără permis.

Poliția Română vine în ajutorul acestora și răspunde punctual într-o postare pe pagina oficială de Facebook: „La ultimele postări despre interzicerea utilizării telefonului mobil când conduceți sau chiar ținerea în mână al dispozitivului, majoritatea dintre voi ați înțeles că nu mai aveți voie să folosiți nici navigația…

Sfaturile sunt următoarele: să folosești un suport de telefon în mașină, să rogi pe pasager să butoneze aplicația de navigație dacă este cazul, sau – dacă ești singur în mașină – să folosești aplicația înainte de a pleca din parcare sau când ești tras pe dreapta.

Utilizatorii au reacționat în moduri diferite: unii au cerut ca polițiștii să fie un prim exemplu al respectării acestei legi și să nu vorbească la telefon când conduc, alții spun că restricția este aberantă.

Măsura reprezentată de această lege vine ca răspuns la o serie de accidente din țară (și nu numai) în care vinovații transmiteau live pe Facebook. Cel mai grav dintre ele a fost cazul șoferului de microbuz care transporta muncitori din Italia și care s-a izbit într-un TIR, fiind distras de transmisiunea live pe care o făcea pe rețeaua de socializare; nouă oameni au murit atunci.

Share:

Author: admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.